2E Groups historia

2E Group finns där mötet mellan människor och upplevelsen är överordnat allt annat. Grundat av tre entreprenörsföretag, alla med passion, kreativitet och engagemang som drivkrafter, skapar koncernen äkta upplevelser med hjärta och närvaro.

Här berättar vi vår historia. Följ med på en resa från brandstationen i Getinge 1987 till underhållning och möten i världsklass för miljontals människor.

Tidslinje2egroupVit

 

1987–1997

Entreprenörerna Janne & Bosse skapar revysuccé i Falkenberg

Historien börjar med Produktionsgruppen i Halland och Stefan & Kristers revy. Bosse och Janne Andersson sätter upp revyn Skåpbubblor på Stadsteatern i Falkenberg 1988. Föreställningen säljer slut de 1500 tryckta biljetterna och totalt säljs 7 000 biljetter.

Med Bosse Andersson som vd byter gruppen 1991 namn till Nöjespatrullen och året därpå startar artistverksamheten med dansbandet Matz Bladhs.

Under en promenad längs Ätran i Falkenberg 1995 får Bosse Andersson en idé om hur det vackra grönområdet kan användas och den följande sommaren är det historisk premiär på första Vallarna-föreställningen, Hemlighuset.

1997 etablerar sig Nöjespatrullen i Stockholm genom ett samarbete med Hasse Wallman och Wallmans Salonger. Dinnershow-konceptet utvecklas till en kringsresande turné, där Martin Stenmarck och Tess Merkel från Alcazar är med som första artister.

 

Tidslinje2egroup2entertain1

1998 –2003

Falkenbergsduon etablerar sig i fler städer och börsnoteras

1998 producerar patrullen komikern, ståupparen och skådespelaren Thomas Peterssons första fars Bäddat för sex. Ett samarbete med ”Skara-Bert Karlsson inleds som snart leder till seger i melodifestivalen och TV-serien Fame Factory.

2000 börsnoteras Nöjespatrullen, med Sveriges roligaste aktie och styrelse med bland andra Stefan Gerhardsson, Krister Classon och Thomas Petersson. När Trollkarlen från Oz går upp Lisebergsteatern är det början på en lång Lisebergs-era som pågår än idag. Nöjespatrullen öppnar kontor i Oslo och förvärvar teatern Chat Noir.

2002 fyller Nöjespatrullen 15 år, byter namn till 2Entertain och firar med att köpa Powerart, som jobbar med krogshower på Rondo. Den första showen tillsammans blir mer än bara en show: supertrion Kicki, Bettan & Lotta skapas.

2003 är Zlatan stor inte bara på planen utan också på scen. Thomas Petersson gör succé med föreställningen Var e Zlatan? och spelar för utsålda hus i Halmstad, Malmö och Göteborg. Fame vinner Melodifestivalen.

image alt
2004–2012

Publikrekord, premiärer och 25-årsjubileum

2004 inleds ett viktigt samarbete mellan 2Entertain och Vicky von der Lancken. Den första gemensamma produktionen Singin’ in the rain  får premiär 2006.

Det norska rederiet Color Line låter 2Entertain leverera all underhållning till kryssningsfartyget M/S Color Fantasy och så småningom påbörjas även ett samarbete med Fritidsresor, där 2Entertain får ansvar för underhållningen på deras Blue Village-hotell.

2007 köper 2Entertain Hansen Event & Conference, som arrangerar konferenser och event över hela världen. Sveriges vackraste friluftsteater Vallarna fyller tio år och firar publikrekord med 72 600 besökare under sex veckor. 2009 sker ytterligare ett avgörande förvärv när 2Entertain köper Wallmans Nöjen och breddar verksamheten med fler scener och artister.

2010 sätts Queen-musikalen We Will Rock You upp och lockar närmare 100 000 besökare. Tomas Ledins första krogshow har premiär 2011 på Rondo och fortsätter därefter på Cirkus i Stockholm. Dirty Dancing blir ”dansikal” på Chinateatern med premiär på alla hjärtans dag.

7 maj 2012 firar 2Entertain 25 år med en födelsedagsfest på Rondo full av glädje, gemenskap, musik och tillbakablickar.

image alt
1989–1994

Entreprenören Ulf Hansen grundar ett bolag i en ny och spännande bransch ...

1989 startar Ulf Hansen Företagsresor AB. Namnet avslöjade direkt för vilka man fanns till och vad man kunde uträtta. Ambitionen var glasklar från dag 1: att vara lite mer effektiva och mycket mer personliga än de konkurrerande alternativen. Med kontor i utrikeshallen på Landvetter var man alltid på plats där resorna började och slutade. Smart.

Med ett namnbyte till Hansen & Partners börjar bygget av det som blir en av de starkast lysande stjärnorna på konferens- och eventhimlen under kommande decennier. 1994 flyttar Hansen in till Göteborg. Kunderna fortsätter att strömma till och så gör även en mängd erfarna, drivna och upptäcktslystna projektledare. Allt känns möjligt och den genomsnittliga tillväxten från nu och under ett tiotal år framöver ligger på nästan 60 procent per år. Under de följande sju åren ökar antalet medarbetare från 5 till 140.

 

Tidslinjehansen3

 

1995–2006

Stora visioner och hårt arbete

I takt med framgångarna på västkusten ökade modet och Hansen etablerar sig i Stockholm, genom att köpa företaget Travel Enterprise. Samtidigt startar Hansen & Partners Affärsresor. 2001 tar Ulf Hansen stolt emot priset som ”Årets entreprenör i Göteborg”.

2002 förvärvar Hansen ett par andra snabbväxande bolag i branschen. Småländska XpoGroup med kontor i Växjö, Göteborg, Malmö och Stockholm samt Exakt Konferens förvärvas under några intensiva månader. Samtidigt säljs affärsområdet Affärsresor till norska resekoncernen Via Travel. 2004 samlar man alla bolagen under ett och samma namn – Hansen Event & Conference. Hansen får utmärkelsen ”Event Communication Award” i Sverige, efter att ha utvecklat nya mötesformat. I branschen börjar man kunna mäta mötens effekt genom ROI, Return on investment.

Samma år vinner Hansen  upphandlingen för megauppdraget Volvo Ocean Race. Under 2005 skapas möten för Volvo och inbjudna kunder i hamnar över hela världen. När Volvo Ocean Race 2006 hem till Göteborg står 2Entertain för underhållningen på eventområdet på Lindholmen. Det är inte sista gången bolagens vägar korsas.

2007

2Entertain köper eventbolaget Hansen

2Entertain är ständigt ute med tentaklerna för att finna nya samarbeten, artister, shower och scener. Liveunderhållning är något som visar sig hålla, och som publiken inte gärna avstår ifrån, oavsett konjunktur.

2007 tas ett stort och viktigt kliv när 2Entertain köper Hansen Event & Conference, som nu arrangerar konferenser och event över hela världen.

Ett nytt kapitel i Hansens stolta historia påbörjas och innebär att mötesindustrin får sin första ”one-stop-shop” i Sverige.

1991

Entreprenören Hasse Wallman tar Dinnershow-konceptet till Sverige

Grunden till det som skulle bli Wallmans lades redan 1956 av nöjesprofilen och konsertarrangören Hasse Wallman. På en idyllisk ö utanför Saltsjöbaden driver han sitt populära nöjespalats Badholmen, där servitörer klädda som Charlie Chaplin både serverar och agerar.  1968 brinner nöjespalatset sorgligt nog ner till grunden. En epok är över men Hasse Wallman kan inte släppa tanken på att någon gång bygga upp något liknande, i rätt lokal med rätt miljö. Det ska dock dröja ända till 1991 men när legendariska restaurangen Atlantic på Teatergatan 3 då blir tillgänglig kallar Hasse in programchefen Mikael Gordon Solfors, scenografen Bengt Peters och koreografen Peter Björk och tillsammans skapar de ett helt nytt koncept.

Tre veckor före premiären i augusti 1991 finns inget namn på det nya etablissemanget. En namntävling i koncernen ger namnet ”GIG” och det är väldigt nära att det blir just så. Någon ur personalen föreslår Wallmans Salonger. Hasse Wallman tvekar men låter sig till sist övertalas. Wallmans blir genast en stor framgång och inte minst en språngbräda för framtidens stjärnor. Artister som Martin Stenmarck, Shirley Clamp, Hanna och Lina Hedlund och Linda Bengtzing är bara några exempel på artister som börjat sin karriär på Wallmans Salonger på Teatergatan. 

 

Tidslinjewallmans2

1992–2007

Expansion och utveckling av nya koncept

1992 har succén blivit så pass stor att man behöver ytterligare en lokal. Golden Hits öppnar på Kungsgatan och är precis som Wallmans ett dinnershow-koncept, men med partymusik från olika epoker, i kombination med nattklubb.

1997 tar 2Entertain initiativ till att dra ut Wallmanskonceptet på turné. Det blir startskottet på en lång relation och ett givande samarbete.

I september 2000 öppnar Wallmans i Oslo och 2004 är det dags för nästa nordiska land, Danmark. Wallmans etablerar sig i anrika Cirkusbygningen i Köpenhamn, får ett tioårigt avtal och köper efter sju år loss den kända kulturinstitutionen. Under den tiden hinner Hasse Wallman bli utsedd till ”Årets Gammeldansk” för att ha bidragit till att stärka banden mellan Danmark och Sverige.

2007 glider Wallmans in i fjällvärlden och Åre får sin första dinnershow. I samma veva förvärvas konceptet Ladies Night.

2009

2Entertain köper Wallmans

Sedan 2Entertain och Wallmans påbörjade sitt samarbete, med ett unikt dinnershowkoncept på turné, hade bröderna Andersson och Hasse Wallman fört diskussioner om att tajta till banden. 2009 gör de båda företagen slag i saken: 2Entertain köper Wallmans Nöjen och kan ytterligare bredda sin verksamhet och få tillgång till fler scener och artister.

Hasse sitter kvar i styrelsen men det blir ändå ett slags bokslut för en mycket spännande och banbrytande karriär i nöjesbranschen.

Wallmans fortsätter att etablera begreppet dinnershow genom att förvärva fler arenor. I linje med det köper Wallmans 2010 Hamburger Börs, som moderniseras och vitaliseras, med glitter, glamour och sprudlande scenshow med REA-ensemblen, After Dark och många välkända artister.

2011 firar dinnershow-konceptet Wallmans 20 år och inför jubileet byggs lokalen på Teatergatan i Stockholm om, för att realisera idén om en arena där mötet och showen sker i hela lokalen och inte på en huvudscen. Ombyggnationen föregås av ett grundligt varumärkesarbete, som rustar Wallmans för ytterligare minst 20 lika framgångsrika år.

Året är 2010

Koncernen tar namnet 2E Group

I maj 2010 blir 2E Group namnet på det stolta moderbolag som har döttrarna 2Entertain, Hansen Event & Conference och Wallmans Nöjen. Tre bolag startade av entreprenörer, som passionerat satt sin prägel på verksamheten. Vart och ett med sin speciella och viktiga historia där närvaro och upplevelse är i fokus.

Tidslinje2egroup

Vi är framme vid 2012

Showtic lanseras

I april 2012 lanserar 2E Group en ny och spännande nöjesportal på nätet – SHOWTIC.se. Ambitionen är att skapa något mycket större än bara en e-butik för biljetter, utan en levande och aktiv mötesplats för teater, show, konsert och musikal, där gästen har möjlighet att komma närmare föreställningar, artister och titta in bakom kulisserna.

Flera externa aktörer väljer snart att ansluta sig till Showtic och sälja sina biljetter via kanalen, bland andra Malmö Opera och Trädgår’n i Göteborg och det blir även möjligt att boka helkvällar och andra paket med middag, övernattning och resor.

Tidslinjeshowtic

 

2013

En stark koncern som alltid är i direktsändning

2013 är 2E Group en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien. Inom koncernen skapas levande underhållning och meningsfulla möten för fler än 1,8 miljoner gäster varje år – såväl privatpersoner som företagskunder.

Fortfarande är 2E Group dock en relativt ung koncern, vilket kräver mycket integrationsarbete, som nu börjar ge resultat.

Koncernledningen påbörjar ett intensivt arbete med att stärka banden och skapa synergier mellan de olika bolagen. Genom att hitta fler möjliga samarbeten tas produktionsresurser till vara. Bland annat tillsätts en ny programgrupp med Janne Andersson som chef.

Musikalen Rock of Ages fick strålande recensioner och spelade vår och höst på China Teatern, Hansen tog hem det omfattande uppdraget Volvo Ocean Race för fjärde gången, Wallmans i Köpenhamn firade 10-årsjubileum med succéshow och all time high-resultat. Och på Hamburger Börs och Rondo spelade Magnus Ugglas krogshow för fulla hus.

Året 2014

Framgång som föder framgång

2014 fördubblar koncernen sitt rörelseresultat jämfört med föregående år.

En ny organisation utkristalliseras, med tre tydliga affärsområden: Live Entertainment, E-handel och Möten. 2E Groups samlade erbjudande presenteras numera med utgångspunkt i koncernens många starka varumärken.

Flera produktioner inom show och musikal gjorde enorma succéer under året. Även Hansen levererade och Showtic inledde nya samarbeten.

När koncernen går in i ett nytt sätt att arbeta är visionen fortsatt att ständigt utveckla såväl show som business och att erbjuda en bred publik skratt, gåshud och magiska möten och upplevelser som stannar kvar länge i minnet.

Här och nu och i framtiden ...

Vi närmar oss 30 år inom Upplevelseinustrin

Snart fyller vi 30 år och under den tiden har en av Skandinaviens ledande aktörer inom upplevelseindustrin skapats.

När Produktionsgruppen i Halland startade i brandstationen i Getinge för 25 år sedan var det få som ens kunde ana att vi skulle stå här tillsammans idag. Mycket har hänt längs vägen och 2E Group är inte vilken koncern som helst – vi brinner för show, musikal, teater, dinnershow, artister i världsklass och möten som skapar relationer och bygger broar. Vi är en koncern med mycket hjärta, värme och engagemang hos många skickliga medarbetare inom alla områden.

Ett som är säkert är att det finns en enorm potential i det gemensamma erbjudandet. Vi är alltid i direktsädnnig och det är här och nu det händer.